شنوایی شناسی ۸۸همدان

علمی-فرهنگی-هنری

شنوایی شناسی ۸۸همدان

علمی-فرهنگی-هنری

شیربها

شیربها چیست؟ و شما قبولش دارید یا نه؟

این سنت حاکی از چیست؟ وچرا شیربها به آقایان تعلق نمی گیرد؟

لطفا نظر خود را در این موضوع بدید وبگید که تو شهر شما این سنت وجود داره یا نه؟

لازم نیس که در این موضوع تحقیق کنید فقط نظر شخصی مهمه.تا در آخر یک نتیجه گیری از نظرات شما عزیزان بکنیم.

نظرات 34 + ارسال نظر
بهراد سه‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:49 ق.ظ

خوب بود...وبلاگ خوبی دارید..کلا وبلاگهایی که برای تبادل اطلاعات دانشجوییه موفق هستند..چون چند تا ایده پشتشونه..
من از جیرفتم...جیرفت کرمان..آره ما هم داریم این رسمو...البته نمیدونم چرا به مردا نمیدن!!!

با سلام آقای بهراد
نتیجه:
1.در جیرفت کرمان شیر بها جزو رسوم است.
2.ایشان دلیل اینکه چرا شیربها به مردان تعلق نمیگیرد رو نمیدونن.
ممنون از نظرتون

اسدبگی سه‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:20 ب.ظ

سلام
چیزی که من از شما شنیدم همون کارت سبز بود البته ممکنه اشتباه شنیده باشم.
عجب!
من برای وظیفه شما شیرینی بدم؟حالا شیرینیش تر باشه یا خشک؟
قبلا بهتون گفته بودن هوشمندی و اعتماد به نفس فوووق العاده ای دارید؟
در مورد سوال تونم که نمی دونم با چه هدفی طرح شده نظرم اینه که شیربها مبلغیه که طی پروسه ی ازدواج داماد به خانواده عروس میده.من قبولش ندارم وفکر میکنم حاکی از کمکی باشه برای تهیه جهیزیه حتما میدونید که طبق اصول شرع جهیزیه بر گردن خانواده عروس نیست و این چیزی در عرف کشور ماست و توی خیلی از کشورا مرسوم نیست شاید به همین دلیل اسلام شیربها رو تایید نکرده.به آقایان تعلق نمی گیره شاید چون جهیزیه نمی گیرن.
توی شهر ما مرسوم نیست من که تا حالا ندیدم اما گویا قبلا جزء رسومات بوده شاید 50 سال پیش.
چون به این رسومات علاقه ی خاصی ندارم اطلاعات چندانی هم راجع بهش ندارم.

سلام کارت سبز ندارم کارت ناصحین دارم.شایدم من حواسم نبوده یادم رفته بهتون چی گفتم
فقط شیرینی باشه مهم نیس تر یا خشک باشه
نه کسی این درجه رو بهم نداده مگه هستم؟
نتیجه:
1.خانم اسدبگی شیربها رو قبول ندارن
2.شیربها کمک خانواده داماد برای تهیه ی جهیزیه عروس هست.
3.دلیل اینکه شیربها به آقا داماد تعلق نمیگیره که آقا داماد در تهیه جهیزیه نقش ندارن
4.شیربها در شهرستان تویسرکان الان رسم نیست ولی قبلا جزو رسوم بوده.
ممنون از نظرتون

یه دوست سه‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:09 ب.ظ

سلام
حالا چرا شما یاد شیربها افتادین؟؟؟
نکنه قصد ازدواج پیدا کردین؟؟؟؟راستشو بگین
تو شهر ما هیچ کس شیربها رو قبول نداره البته ما خودمون قبول داریم ولی اسمی از این کلمه نمیبریم چون یه جورایی = زیر سوال بردن وپایین اوردن ارزش شیر مادر میدونیم
شیربها پولیه که خانواده داماد به خانواده عروس میدن ومیشه گفت حق الزحمه مادر عروس خانومه.....
شهر خودتون چه جوریه و نظر خودتون چیه؟

من منتظرم همه جواب بدن بعد نظر خودمو بدم.
کی به ما زن میده که قصد داشته باشیم یا نداشته باشیم
نتیجه:
1.یه دوس شیربهارو قبول داره
2.شیربها ارزش شیر مادرو پایین میاره پس یه اسم دیگه روش بذاریم
3.شیربها پولیه که دربرابر زحمت مادر به فرزندش بهش میدیم
سوال:
نگفتید مگه مادر به پسرش شیر نمیده پس چرا شیربها به آقایان تعلق نمیگیره؟
چرا قبولش دارین؟
مگه میخواهیم عروسو از خانوادش جدا کنیم که به مادر عروس حق الزحمه میدیم؟
شما که اسمی از این کلمه نمیبرین پس بجاش چی میگیرید و با چه اسمی میگیرید؟
شهر شما کجاس که تو نظر بزنیم تا دوستان با فرهنگ شهرهای کشورمون آشنا بشن؟

ابتسام چهارشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:33 ق.ظ

خوشحالم که بلاخره تصمیم گرفتید آقای بیگزاده و سامعی رو از شر عذاب وجدانی که درگیرش بودن رها کنید!!!!!
نمیدونم چی شده تصمیم گرفتید این سوالو مطرح کنید !!!
ولی فکره جالبیه که هر مدت هر کس بخواد سوالی که تو ذهنشه مطرح کنه بقیه نظر بدن
تو شهر اهواز این داماده که جهزیه رو تهیه میکنه باید خونه داشته باشه کار داشته باشه و کلا بدبخته دیگه!!و رسما خونواده عروس هیچ مسئولیتی در قبال تهیه جهزیه عروس ندارن البته خانوادهایی هستن که این کارو میکنن اما این کار یه جور لطف و کمک به آقا دماد به حساب میاد!
چیزی رسما به عنوان شیر بها نداریم ولی بعضیا تعیین میکنن مث دختر عموی من تقریبا دل بخواهیه!!
در ضمن نتیجه گیری هایی که میکنید هم جالبه دقیقا همونا رو دوباره می نویسید

من از خودم نتیجه گیری نمیکنم فقط نتیجه نوشته های شمارو مینویسم به عبارتی خلاصه میکنم یعنی میخواستم نتیجه گیری کنم ولی گفتم شاید گفته من با گفته شما مطابقت نداشته باشه و بعضی از دوستان ناراحت بشن.
عجب پس اهواز جزو ایران نیست که جهیزیه گردن داماده
عروس بی جهیزیه شبیه زنبور بی عسله حتما این جمله رو شنیدید.
از طرح این سوال هدفی دارم که اونایی که زرنگند به این مسئله حتما پی بردن. که بعدا در نظر خودم مطرح میکنم.
نتیجه:
1.تو شهر اهواز شیربها وجود داره.به عبارتی تو اهواز بعضی افراد شیربها تعیین میکنن نه همه.
2.از نوشته شما من به این نتیجه رسیدم که شما از شیربها خوشتون نمیاد که البته این برداشت منه.
ممنون از نظرتون

اسدبگی چهارشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:30 ق.ظ

ماشاالله !این همه کارتو کجا نگهداری می کنید برای روز مبادا؟
در هر صورت امیدوارم سربازیم با موفقیت طی کنید ،خدا رو چه دیدید شایدم معاف شدید.میدونید که نفر اول ارشد معافیت از سربازی داره.
با پاسخ سوالم اعتماد به نفس رو که اصلا شک نکنید تازه من فهمیدم خیلیم کم توقعید واقعا فرقی نمیکنه تر باشه یا خشک؟آخه اینجوری که نمی شه وقتی دارید بابت کار خوب تون جایزه میگیرید دیگه خودتون انتخاب کنید.

سلام
کارتو موقع خواب میذاریم زیر بالش بعد صبح برش میداریم و موقعی هم که بیداریم میذاریم تو جورابمون وموقعی هم که جوراب پامون نیست گمش میکنیم.
خدا معاف شدنو از دهنتون بشنوه
آخه وقتی که میدونم نمیخرید یا یادتون میره فرقی نمیکنه که ترباشه یا خشک.پس کم توقع نیستم آینده نگرم
من کجا از خودم اعتماد به نفس نشون دادم؟
حالا ماکه راضی نیستیم اومدیم همدان شیرینی بدید البته به کل کلاس تنهایی من از گلوم پایین نمیره مخصوصا شیرینیش خشک باشه.
نتیجه:
1.مهرماه خانم اسدبگی به کل کلاس شیرینی میده

یه دوست چهارشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:58 ب.ظ

خب درواقع شیربها بهونس!!! وهمون کمک هزینه ایه برای خرید جهزیه رسمم بر اینه که عروس جهزیه را میخره پس به اقایون تعلق نمیگیره
ما رسممون اینه که از خانواده داماد میخوایم یه تیکه از جهزیه را خودشون تهیه کنن البته از اسباب بزرگ مثل سرویس چوب
اینجوری هم پولی از خانواده داماد بابت بهای شیر نگرفتیم وهم تهیه یه تیکه از جهزیه به عهده ی اوناس
البته جهزیه ای که خودمونم میدیم خیلی سنگینه و اصلا قابل قیاس با بقیه شهرا نیست....

سلام
نگفتید شهر شما کجاست که فرهنگش به شهر ما نزدیکه؟
نتیجه:
1.شیربها بهانه ای برای کمک خانواده داماد برای تهیه جهیزیه است.
سوال:
البته سوالاتی رو که در پاسخ نظرات مطرح میکنم مربوط به شخص خاصی نیست و همه دوستان میتونن جواب بدن وهرکس هم حوصله نداشت میتونه جواب نده اجباری در این کار نیست.
1.چرا اسم این کارو شیربها گذاشتن؟به نظر شما این الفاظ چیزی از ارزش کار مادر کم نمیکنه؟
2.هیچ یک از دوستان نگفتند که چرا شیربها بااین لفظ به آقایان تعلق نمیگیره

ابتسام پنج‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:04 ق.ظ

من کی گفتم عروس بی جهزیس که بخوایید بگید زنبور بی عسل! جهزیه کامله اما بیشترین هزینه و در واقع هززینه سنگینش با آقا داماده!!
یعنی تو اردبیل هزینه خرید وسایلی مث یخچال وتلویزیون وخریدایی مث اینا با عروسه!؟ ما خریدایی که هزینش باخانواده دختر باشه وسایل بزرگ!! رو در بر نمی گیره
در مورد شیر بها هم واقعا نمیدونم باید موافق باشم یا نه پس نتیجه گیریتون اشتباه بود!
ولی به نظرم از اونجایی که عروس خانم قراره خودشون هم یه روزی ان شاالله! مادر بشن می تونه ارتباط داشته باشه و هر چی هم آدم فکر کنه حداقل به آقا داماد نمی تونه ارتباط داشته باشه

تو اردبیل همه جهیزیه گردن عروسه اما داماد بخاطر مسئله شیربها چندتا از جهیزیه عروسو گردن میگیره مثلا یخچال و تلوزیون میخره
البته خانواده ها فرهنگ های متفاوتی دارن مثلا بعضی خانواده ها به داماد میگن ما مقداری از مهریه دخترمون رو (مثلا 10 سکه) نقدا میگیریم تا براش جهیزیه تهیه کنیم یا بعضی خانواده ها اصلا شیربهارو تعیین نمیکنن
ولی بیشتر اولین حالت اتفاق میافته
با این حرفای شما پسرای اهواز بدبخت شدن
ممون از نظرتون

محمد جواد معین پنج‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:23 ق.ظ

سلام دادا...حالتون خوبس؟؟
من از شهرضا هستم...اصفهان..خوبی ؟؟
۱- ما (خانواده ما) شیربها رو قبول نداریم..و برای خواهرم هم نگرفتیم
۲-اغلب شهرضایی ها قبول ندارن..البته اصفهانی ها اقتصادی تر فکر میکنن موقع دختر شوهر دادن!!!
۳-من وب خودتم دیدم...عکستم دیدم...دادا بیا اصفهان خودم یه ترشیده برات گیر میارم(با عرض معذرت از تمام خانمهای بیننده)
۴-روت زیاد نشه ها..همچین قیافه ای هم نداری...فکر کنم قدت بلند باشه ..ولی متاسفانه لاغر اندامی...
خوب گفتم دادا؟؟؟
امیدوارم ناراحت نشده باشی...نصفه شبی افتادم به وبگردی..دارم نظرم میذارم...باهات شوخی کردم مخلص هرچی پسر با مرامه..
اون روش هکی هم که تو وب خودت داده بودی قدیمی شده وا..
(ناراحت که نشدی ...با جنبه)
بای

سلام خوبیم
ان شاالله شما هم خوب باشید
آره همه چیو راس گفتی
نه بابا مارو تا فحش ندی ناراحت نمیشیم.
نتیجه:
1.تو شهرضا شیربها نیست ولی تو اصفهان خانواده ها شیربها رو قبول دارن
2.آقای معین و خانوادش شیربها رو قبول ندارن.
ممنون که سرزدید.

نوشین پنج‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:47 ق.ظ

سلام
هدف از طرح این سوال شاید مث سوال مرغه باشه که چرا یه پاشو بالا میگیره!!اما خوب باعث شد در مورد این رسم بیشتر فک کنیم.
همونطور که دوستان گفتن شیر بها هزینه ای است که قبل از مراسم ازدواج خونواده داماد به خونواده دختر میده و من فکر میکنم این رسم حاکی از مهرورزی ایرانیان بوده چون توی رسم ما ایرانیا دختر جهیزیه رو تهیه میکنه(البته طرفای ما داماد هم وسایل سنگینی رو تهیه میکنه ) گاهی بعضی خونواده ها توان مالی تهیه جهاز رو ندارن و در قدیم برای اینکه عزت نفس خونواده عروس پایین نیاد این رسم بنا شده که کلی باشه و به کسی بر نخوره .هرچند الان بعضی خونواده ها نمیگیرن این هزینه رو و به نظرم کار اشتباهیه و باعث میشه تفاوت بین خونواده ها ایجاد بشه و اثر خوب این کار از بین میره .کلا مثه بقیه رسمای ایرانی رسم قشنگیه و چون این رسم قبلا توسط خود جوانمردان ایرانی بنا شده برای مهر ورزی به همسرشون،فک کنم به خودشون تعلق نمیگیره !
در مورد وجه تسمیه اش چیزی نمیدونم ولی با نظر یه دوست مخالفم که این پول بهای شیر مادره!بهای شیر مادر اینقد کم نیست!!

سلام
نظر شما منطقیه اما من میگم باید لغت دیگه ای بجای شیربها بکار بره.
و گفته شما رو من قبول ندارم که این سنت برای حفظ عزت نفس خانواده عروس بنا شده چون فلسفه شیربها به این بر میگرده که در قدیم دایه هایی برای بچه ها در نظر میگرفتن که اون دایه ها به بچه ها شیر میدادن و بزرگشون میکردن ودر موقع ازدواج دختر،آقای داماد پولی بخاطر زحمات دایه به عنوان شیر بها به دایه می پرداخت که ما امروزه ارزش مادر ودایه رو یکی گرفتیم.البته این نظر منه و ممکنه اشتباه باشه.
نتیجه:
1.خانم صیادی شیربها رو قبول دارن چون باعث میشه خانواده هایی که توان مالی تهیه جهیزیه رو ندارن بتونن عزت نفس خود رو نگه دارن.
2.این رسم رو جوان مردان انجام میدن.
3.شیربها،بهای شیر مادر نیست.
4.اساس موضوع شیربها نوعی مهر ورزی خانواده داماد هست.
5.شیربها نگرفتن کار اشتباهی است چون باعث محسوس شدن تضاد تبقاتی میشه.
سوال:
1.چرا خانم ها به شوهرانشون مهرورزی نمیکنن؟
2.شاید یه داماد توان دادن شیربهارو نداشت اونوقت عزت نفسش پایین نمیاد؟
3.یکم هم خانم ها چرا جوانمردی نشون نمیدن تا مقدار مهریه رو پایین بیارن چون آقایون تو مسئله جهیزیه خانم هارو مراعات میکنن؟
4.لفظ شیر بها رو قبول دارین؟شیربها در مهنی تحت الفظی یعنی ارزش شیر مادر شما این لفظو قبول دارین یا باید عوض بشه؟
ممنون از نظرتون

سرور پنج‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:31 ق.ظ

سلام
خوشبختانه توی شهر ما از این رسم و رسوما وجود نداره ! میگم خوشبختانه چون کاملا باهاش مخالفم .به نظر من شیر مادرو نه میشه براش بهایی تعیین کرد نه میشه با پول جبرانش کرد.
تو نظرات بچه ها خوندم که شاید شیربها کمک هزینه ای برای تهیه ی جهیزیه باشه. به نظر من اگر کمک هزینه ای هم دریافت میشه نباید اسمشو گذاشت شیربها !!
ما این کمک هزینه رو هم توی رسم و رسومامون نداریم . تو شهر ما خونواده ی عروس موظفه برا دخترش جهیزیه تهیه کنه و برای این کار هیچ کمک مالی از خونواده داماد دریافت نمیکنه .
به هر حال آقای بلندی ما این کارو به شما واگذار میکنیم تا با یه تحقیق اساسی و یه نتیجه گیری خوب ما رو هم قانع کنین و همه شک وشبهه ها رو از بین ببرین!

سلام
من با نظر شما کاملا موافقم ولی این عقیده رو ندارم که خانواده عروس موظفه که جهیزیه رو تامین کنه به نظرم زندگی در همه مراحل باید مشارکتی باشه ولی در این مشارکت نباید حرفی از شیر بها بکار بره.
اصلا باید لغت شیربها از فرهنگ لغت ها حذف بشه.
نتیجه
1.خانم رزمان شیربها رو قبول ندارن.
2.تو بوکان شیربها نداریم.
3.ارزش شیر مادر بیشتر از این حرفاست.
ممنون از نظرتون

اسدبگی پنج‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:58 ق.ظ

سلام
به امید خدا تو این چند سال باقیمونده چند تا کارت دیگه ام جمع کنید 100% معاف می شید.
کی گفته من قراره مهر شیرینی بدم مگه شما مهر می رید سربازی؟هر وقت رفتید نتیجه گیری کنید.
تبصره: شاید مهر واقعا شیرینی دادم اما به دلیل دیگه ای.
اعتماد به نفس شما اینه که برای خدمت وظیفه سربازی شیرینی میخواید.من برای برادرمم که از سربازی با کلی لوح تقدیر و پاداش مالی برگشت شیرینی نگرفتم.
نتیجه گیری:زیر بالش و توی جوراب آقای بلندی امن ترین جاییه که ممکنه چیزی قایم کنه.(قابل توجه هم اتاقیاشون)

سلام
شیرینی نمیدید ندید چرا من بیچاره رو مهر میفرستید سربازی؟
به چه دلیلی مهر شیرینی میدید؟
من یاد گرفتم اون حرف هایی که با شاید زده میشه هیچ وقت انجام نمیشه مخصوصا وقتی به ضرر طرف باشه.میرید از برادرتون هم عذر خواهی میکنید و براش شیرینی میخرید.
ما که از اول امید به شیرینی شما نداشتیم حالا اگه یه وقت هم نخریدید ما چیزی از دست ندادیم
ممنون که شیرینی خواهید خرید.

اسدبگی جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:51 ق.ظ

آخی...یه طوری صحبت می کنید آدم دلش کباب می شه.
عجب آدمیم من که شما رو میفرستم سربازی.
به نظر شما خنده دار نیست من برای سربازی شما شیرینی بدم؟
در مورد شاید حق کاملا با شماست اما این مسئله در نهایت به نفع منه.حالا اگه شرینی دادم همون موقع عرض میکنم خدمت تون چون واقعا شایده.
در مورد برادرمم باید بگم اون خودش بعد سربازی با یه جعبه شیرینی اومد.میگم وای به حال خواهر شما(اگه داشته باشید من که احساس میکنم خواهری ندارید.) روز تولد یا روز فارغ تحصیلی چه توقعی ازش دارید؟؟!!

سلام
بنده خواهر ندارم اگه داشتم اون برام شیرینی میگرفت.دیگه به شما زحمت نمیدادم.
خنده دار نیست. شما شیرینی بخرید اونوقت میبینید که من اصلا نمیخندم.
خودتون گفتید من کم توقع هستم حالا زدید زیرش.

خانم اسدبگی اینا همش شوخیه اصلا به فرض محال شما شیرین هم بگیرید ما راضی نمیشیم.

نوشین جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:56 ب.ظ

من گفتم این رسمو جوانمردان بنا کردن!الان جز رسوم شده و باید همه انجام بدن!
زنانی هم که مهریه پایین میگیرن مهرورزی میکنن.
یه داماد برای تشکیل خانواده باید این توان رو داشته باشه(همونطور که خودتون گفتید "مشارکت")
گفتم که جوانمردان قدیم. اون زمان هم خانم ها مهریه ایجوری نمیگرفتن الان زنان و مردان خیلی فرق میکنن قبول کنید که جوانمردی کمرنگ شده و اعتماد از بین رفته و شایدبرای همین مهریه سنگین گرفته میشه. هر چند الانم خیلیا مهریه کمی تعیین میکنن.
معنی تحت الفظیشو قبول ندارم.

ممنون از نظرتون

وبگرد اصفهانی جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:46 ب.ظ

سلام با عرض شرمندگی!!!!!!!!!!!!!!
کی گفته اصفهانیا شیربها رو قبول دارن؟ درسته ما اقتصاد دانیم اما برا خودمونو خونوادمون خوب خرج میکنیم
خرید کل جهزیه به عهده خانواده عروسه {فرقیم نمیکنه دختر شوهر میدیم یا...}
راستی ادرس وب خودت چیچیه البته اگه د وست داری بگو بدم نمیاد یه سری بزنم
ببخشید اگه وارد سایت خصوصیه کلاستون شدم

سلام
آدرس وبم www.masoudaudio.blogfa.com
نتیجه:
1.اصفهانی ها شیربها رو قبول ندارن.
2.کل جهیزیه رو خانواده عروس تهیه میکنه.
خواهش میکنم ممنون که سرزدید.

همون معین شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:01 ق.ظ

سلام دادا...و آجی های گلم...امشب شبه قدره..دیشب وبتون خیلی بهم حال داد..گفتم امشبم بیام..ولی با موبایل اومدم..الان مصلی ام...
سوالم اینه::
خدا رو چه دیدی..شاید از این به بعد به وبتون سرزدم..البته اگه توی جمع دوستانه و خصوصی خودتون ما رو هم راه بدین و بیرونمون نکنید....
(حال میکنی دادا ..به این میگن سیاست از مدل اصفهانیش!!)
---------
در مورد مهریه حرف دل منو زدی..میدونم الان در مورد مهریه حرفی نیست..ولی میخوام یه عرایضی رو بفرمایم...
!!!
اولیش اینکه مهریه سنگین باعث میشه یه نفر بهو ورشکست بشه و دیگری یهو میلونر..شایدم میلیاردر..
دومیش اینکه..به نظرم اگه مهریه معقول تر باشه...به نفع خانم هم هست..چون میتونه اون پول رو حتی اگه جدا هم نشه از شوهرش بگیره...
سوم..من خودم دوس دارم مهریه معقول مثلا 100 سکه یا حتی کمتر بذارم تا اونو توی زندگی مشترکمون و خورد خورد بدم به خانمم...
خانم های محترم اینو هم بدونید..که پیامبر (ص)-البته اگه قبولش دارید..-فرمودن که زنهایی که فقط با مبالغ سنگین حاضر به ازدواج میشن..شوم و بی برکت اند....دقت کنید...
دادا خیلی تعجب کردم که نظرمو گذاشتی...خیلی با جنبه ایی ..جواب سوال اولیم رو هم بده...

التماس دعا...شبتون به خیر...

سلام این جمع دوستانه مربوط به همه هست شما هم هروقت دوس داشتید سربزنید.
ماکسیو بیرون نکردیم.
دوس داشتم خلاصه مطلبتون رو بنویسم اما مهریه مربوط به بحث ما نمیشه
ممنون که سر زدید.

بازم معین شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:18 ق.ظ

سلام..دادا ببخش سرتو درد اوردم..خواستم ازت یه سوال مرد و مردونه بپرسم..اگه بچه ها..ناراحت میشن که من نظر بذارم بگو...
آخه نمیخوام بعدا کدورت پیش بیاد...
تو رو خدا جوابمو بده..در ضمن حوصله پرسیدن از بقیه رو ندارم و همینطور الان وقتشو ندارم...فقط از یکی شون پسیدم که اونم هنو جواب نداده...تشکر......جوابمو بی رو در بایستی بده..نه تو منو میشناسی نه من ...اوکی؟؟
بایی

سلام خواهش میکنم
هیچ کس ناراحت نمیشه اتفاقا خوشحال هم میشیم.
ممنون از نظرتون

محمد ج معین شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:24 ق.ظ

سلام..دادا ببخش سرتو درد اوردم..خواستم ازت یه سوال مرد و مردونه بپرسم..اگه بچه ها..ناراحت میشن که من نظر بذارم بگو...
آخه نمیخوام بعدا کدورت پیش بیاد...
تو رو خدا جوابمو بده..در ضمن حوصله پرسیدن از بقیه رو ندارم و همینطور الان وقتشو ندارم...فقط از یکی شون پسیدم که اونم هنو جواب نداده...تشکر......جوابمو بی رو در بایستی بده..نه تو منو میشناسی نه من ...اوکی؟؟
بایی

اسدبگی شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:32 ق.ظ

اونو که می دونم شوخیه اما شمام فکر نکنید ما همچین همکلاسیای بی تفاوتی هستیم من خودم یه تنه قول میدم وقتی رفتید سربازی حلوای موهاتونو بپزم.
درست من جدیم اما شمام همه حرفامو جدی نگیرید مثلا کم توقع بودن شخص جناب عالی.

تو این شبای قشنگ اگه قابل دونستید ما رم دعا کنید.

سلام
انگار دعاتون مستجاب شده امروز گفتن موهاتونو با نمره24 بزنیدو فردا تشریف بیارید.
جالب اینجاس که من مخاطب اصلیشون بودم ومنو به عنوان نمونه اعلام کردن.
محتاج دعا
ممنون از نظرتون

نسترن یکشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:59 ق.ظ

سلام
بحثتون بیشتر منو یاد معامله زنان تو دوره ی عرب جاهلیت انداخت!
فک نمیکنید که دوره ای رسیده که بحث در مورد جهیزیه و مهریه و شیربها و... کاری هست بس عبث؟!
راستش من اصلأ نمیدونستم شیربها جیه!از بابام برسیدم!کفت جیزیه که به بهای شیر مادر به خانواده ی دخترمیدادن!(جون از قدیم،دختر و از خونه ی باباش میبردن و به اصطلاح از خونوادش جداش میکردن!که البته الان نمیشه کفت به طور حتم اینطوریه)!
همون طور که کفتم من کلأ این فرهنک قبول ندارم و میتونم با هر کس که میخواد در موردش باهاش بحث کنم!
راستی آقای بلندی در مورد قیاستون راجع به زن و زنبور خیلی ممنون!همه رو سر فراز کردید!کلأ اصطلاحاته جالبی به کار رفته تو نظرات!

سلام
نه با نظر شما مخالفم اتفاقا باید در این زمینه ها بحث کرد تا سنت های غلط از بین بره.و بحث ما فقط درمورد شیربها بود نه جهیزیه و مهریه.
شوخی بود مگرنه همه میدونن که زن کجا، زنبور کجا، شما به دل نگیرید.
نتیجه:
1.خانم عبداللهی شیربها رو قبول ندارن و میگن مربوط به زمان عرب جاهلیت هست و من کاملا با این نظر موافقم
2.شیربها، بهای شیر مادر هست.
3.شیربها برای جدا کردن دختر از خانواده اش قبلا بکار میرفت.

همون طور که شاید بعضی از شما دوستان میدوننید هدفم از طرح این بحث اینه که شیربها اصلا لفظ جالبی نیست و حتی با اینکه بعضی دوستان شیربها رو خوب میدونن اما با لفظ شیربها مخالف هستن.
به نظرم ما باید در حد توان خود فرهنگ سازی کنیم.
ممنون از نظرتون

نسترن یکشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:02 ق.ظ

سلام
بحثتون بیشتر منو یاد معامله زنان تو دوره ی عرب جاهلیت انداخت!
فک نمیکنید که دوره ای رسیده که بحث در مورد جهیزیه و مهریه و شیربها و... کاری هست بس عبث؟!
راستش من اصلأ نمیدونستم شیربها جیه!از بابام برسیدم!کفت جیزیه که به بهای شیر مادر به خانواده ی دخترمیدادن!(جون از قدیم،دختر و از خونه ی باباش میبردن و به اصطلاح از خونوادش جداش میکردن!که البته الان نمیشه کفت به طور حتم اینطوریه)!
همون طور که کفتم من کلأ این فرهنک قبول ندارم و میتونم با هر کس که میخواد در موردش باهاش بحث کنم!
راستی آقای بلندی در مورد قیاستون راجع به زن و زنبور خیلی ممنون!همه رو سر فراز کردید!کلأ اصطلاحاته جالبی به کار رفته تو نظرات!

سلام
نه با نظر شما مخالفم اتفاقا باید در این زمینه ها بحث کرد تا سنت های غلط از بین بره.و بحث ما فقط درمورد شیربها بود نه جهیزیه و مهریه.
شوخی بود مگرنه همه میدونن که زن کجا، زنبور کجا، شما به دل نگیرید.
نتیجه:
1.خانم عبداللهی شیربها رو قبول ندارن و میگن مربوط به زمان عرب جاهلیت هست و من کاملا با این نظر موافقم
2.شیربها، بهای شیر مادر هست.
3.شیربها برای جدا کردن دختر از خانواده اش قبلا بکار میرفت.

همون طور که شاید بعضی از شما دوستان میدوننید هدفم از طرح این بحث اینه که شیربها اصلا لفظ جالبی نیست و حتی با اینکه بعضی دوستان شیربها رو خوب میدونن اما با لفظ شیربها مخالف هستن.
به نظرم ما باید در حد توان خود فرهنگ سازی کنیم.
ممنون از نظرتون

نرگس یکشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:22 ب.ظ

تو شهر ما(البته چون شهر ما چند تا قومیت متفاوت ترکمن و کرد و کرمانج و فارس داره بهتره بگم تو ففامیل و قومیت ما)چیزی به نام شیربها وجود نداره و فقط مهریه هست که خانواده عروس تعیین میکنن
منم اصلا شیر بها رو قبول ندارم گه میشه رو زحمات مادر قیمت گذاشت یا اگه بخواد قیمتی گذاشته بشه مگه اون شندر غاز(یا چندرغاز یا چندر قاز نمیدونم کدومش درسته)جواب اون زحمات میشه؟؟؟؟
اگه هم به قول نوشین برا کمک به خانواده ی عروس برای تهیه ی جهیزیه س نباید این اسم رو روش گذاشت....
اما ما بجنوردیا این رسم رو داریم که خانواده ی عروس جهیزیه رو میدن و اقا داماد زحمت وسال بزرگ مثل یخچال و تلویزیون رو میکشن که این امر در خانواده ها با توجه به وضعیت مالی متفاوته....
خوشحالم که بالاخره باید موهاتونو کوتاه کنید

سلام
منم خوشحالم که باعث خوشحالی شما شدم. اگه میدونستم با این کارا خوشحال میشید زودتر از اینا موهامو میزدم. به هر حال پیامبر اکرم میگن هرکدوم از شما امت منو خوشحال کنید خدارو خوشحال کردید.
نتیجه:
1.فارس های بجنورد رسمی به عنوان شیربها ندارن.
2.خانم فخرمحمدی شیربها رو قبول ندارن.
3.خانم فخر محمدی شیربها رو قیمت گذاشتن رو زحمات مادر میدونن.

دوستان این نتایجی که من مینویسم برداشت شخصی منه واگه قبول ندارین میتونید عوضش کنید.
ممنون از نظرتون

ترم پایینی دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:34 ب.ظ

سلام
شیربها یه هدیه ای از طرف خانواده داماد به مادر عروس.
چرا همه دوستان میگن شیربها بده اتفاقا از نظر من رسم قشنگیه . بعضی از دوستان گفتن که شیربها ارزش شیر مادرو پایین میاره چون روی شیر مادر یه جورایی معامله میشه. من میخوام از این دوستان بپرسم تا کی میخواید اینقده زشت به همه چیز نگاه کنید تاکی میخواید اینقده کلمات نا زیبا برا بیان مفهوم بعضی سنت ها بکار ببریدمعامله چیه؟؟؟؟؟؟؟این فقط یه جور قدر دانیه.یعنی شما فکر میکنید که قدر دانی کردن از دیگران که با دادن هدیه همراه باشه یه جور پایین اوردن ارزش اوناست.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی ما اگه به قهرمانان ورزشی وعلمی وادبی و.........به رسم تقدیر مبلغی بدیم یا خونه یا ماشین بدیم ارزش کار اونا رو معامله کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظر من شیربها یه جور هدیه اس وتشکراز مادر وهیچ چیزی تو دنیا قشنگتر از قدر دانی کردن از مادر نیست.
البته نا گفته نماند که من قبول دارم اسمی که روی این سنت گذاشتن اصلا قشنگ نیست ولی باطن این کار قشنگه.
متاسفانه بعضی از دوستان فکر میکنن برا نشون دادن اینکه روشن فکر هستن وافکار جدیددارن باید تمام سنتهای قدیمی هارو اشتباه بدونن وباهاشون مخالفت کنن بدون اینکه لحظه ای بهش فکر کنن به نظر من یه انسان روشنفکر هیچ وقت بدون دلیل قواعد وسنت هایی که به نظرش درست میان رو تکذیب نمیکنه فقط به صرف اینکه سنت هستن و قدیمی ها اونا رو به وجود اوردن.
دیگه انگشتام درد گرفت امیدوارم دلایلم به حد کافی به نظرتون منطقی بیاد که لحظه ای بشینید ودر مورد سنتها فکر کنید.

سلام
فکر کنم اگه میگفتید اهل کجایید بهتر بود. اینطوری با فرهنگ شهرها بهتر آشنا میشدیم.
من نگفتم تمام سنت ها رو باید شکست من گفتم بعضی سنت هارو باید شکست که شیر بها یکی از اونهاست البته منظور از سنت شکنی تغییر لفظ شیربهاست.
سوال:
1.چرا از مادر پسر قدر دانی نمیشه؟
2.چرا به مادر پسر هدیه نمیدن؟
3.شما با چه دلیلی سنت شیربها رو قبول دارین؟ اینم بگم که هدیه دادن دلیل نمیشه یه دلیل دیگه بیارید و هر دلیلی که میارید به این سوال جواب بدید که چرا این دلیل شامل خانواده پسر نمیشه؟
نتیجه:
1.شیربها رسم قشنگیه.
2.لفظ خوبی برای شیربها بکار نرفته.
ممنو از نظرتون.

اسدبگی دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:39 ب.ظ

سلام
ببخشید کدوم دعا؟!

سلام
اون دعاتون که میخواستید من موهامو بزنم مگه نمی خواستید که حلوای موهامو بدید؟
حتما دعاتون از ته دلتون و به زبان خودتون بوده به عبارتی فهمیدید که چی از خدا خواستید که خدا اجابت کرده.

نسترن دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:22 ب.ظ

آقای بلندی چرا اینجوری نتیجه گیری میکنید؟؟؟
من نگفتم که این نظره منه که شیر بها بهای شیر مادره!!!بلکه گفتم این دلیلیه که از پرس و جوی من بدست اومده!!
تو نظرات گفته بودن مگه مادر به پسرش شیر نمیده که شیر بها فقط به مادر دختر تعلق میگیره؟؟؟تو جواب هم من گفتم که قدیما دختر و از خونوادش جدا میکردن که الان اوضاع فرق کرده!!!ا

سلام
گفتم که این برداشت شخصی من از نوشته های شماست و هرکسی میتونه اعتراض کنه.
پس خودتون نظر ندارین؟
آخه من گفته بودم نیازی به تحقیق نیست و نظر شخصی مهمه
خوب نظر شخصی شما چیه؟
ممنون از نظرتون

مطهره دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:09 ب.ظ

تو شهر ما کسی شیربها نمیده و فقط همون مهریه هس

سلام
فکر کنم اهل گنبد بودید.
نتیجه:
1.تو شهرخانم آبشناس شیربها نداریم.
ممنون از نظرتون

ترم پایینی دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:41 ب.ظ

به نظرم جواب سوالتون کاملا واضحه .چون تو فرهنگایرانی ها عرف اینه که پسر میره خواستگاری دختر . پسر خواستار اینه که اون دختر بقیه عمرشو زیر یه سقف با اون ادامه بده مثلا اگه شما برید گل فروشی ویه دسته گل بخوایید خوب طبیعیه که شما باید به ازای اون گل یه مبلغی رو پرداخت کنید.چون اون گل فروش برای پرورش اون گلا کلی زحمت کشیده وحالا شما میخوایید اون گلا رو برا خودتون داشته باشید.حالا خودتون بگید منطقیه که گل فروش به شما پولی پرداخت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فکر کنم قبلا هم بهتون گفتم که با ظاهر ولفظ شیر بها مخالفم.ولی حالا میخوام یه اعتراف دیگه هم بکنم من با تاریخچه ی شیربها وطرز به وجود اومدنش هم مخالفم.مثل اینکه در گذشته به خاطر اینکه دختر یه عضو فعال تو خونه به حساب میومده خانواده داماد برا جبران اینکه یه عضو فعال رو از خانواده عروس گرفتن برا جبران خسارت اقتصادی که به خانواده عروس وارد میشده یه مبلغی به عنوان شیربها بهشون میدادن.
من با شما موافقم که لفظ شیربها باید تغییر کنه ولی موافق نیستم که باطن سنت شیربها چیز زشتیه شاید بعضی از سنت های قشنگ در گذشته مورد ظلم گذشتگان ما قرار گرفتن ولی ما میتونیم با تغییر لفظ این سنت ها اونارو دوباره احیا کنیم . تا در دنیا یه چیزی به نام سنت وتمدن ایرانی داشته باشیم.
امیدوارم که جواب سوالاتون رو گرفته باشید.

سلام اصلا با مقایسه زن و گل موافق نیستم یعنی اصلا مثال خوبی نزدید.
سوال:
1.یعنی دختر خواستار این نیست که با پسر زیر یه سقف باشه؟
2.شما با این حرفتون مادرو گل فروش و دختر و گل فرض میکنید؟و اینم میدونیم که گل یه جنس محسوب میشه آیا دخترم اینجوریه؟
3.گل فروش وقتی گلشو میفروشه دوباره بعد 2روز اونو پس میگیره؟
4.ما وقتی میریم گل فروشی گل میخریم آیا میشه دخترو هم خرید؟
شما گفتید که گلو میخواهیم برای خودمون داشته باشیم ما مردا زن رو هم برای خودمون میخواهیم؟ مگه میخواهیم تصرف کنیم؟
نتیجه:
1.لفظ شیربها خوب نیست.
2.دلیل بوجود آمدن شیربها به این بر میگرده که چون ما عضو فعال رو از خانواده عروس میگیریم باید به خانواده عروس خسارت بدیم (شیربها به دلیل جبران خسارت بوجود آمده)
3.میتوان تمدن اصیل ایرانی را با تغییر نام بعضی رسوم آن دوباره آن را احیا کرد.
4.شیربها تاریخچه درخشانی نداره.
ممنون از نظرتون

اسدبگی سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:59 ق.ظ

سلام
من گفتم حلوا میپزم که شما نگران موهاتون نباشید.وگرنه من برای شما مثل بقیه بچه ها فقط یه دعا کردم اونم این بود که حاجات تون برآورده بشه البته برآورده به خیر.
حالا ناراحت نباشید دوباره بلند میشه.خوشحال باشید چون یه روزی می رسه که میگن برید موهاتونو بانمره۴ بزنید.
راستی در مورد سوالتون می خواستم اضافه کنم که توی شهر ما هم بعضی از وسایل جهیزیه به عهده داماده که البته توافقیه.(چون فکر نمی کردم به شیربها ارتباطی داشته باشه قبلا نگفته بودم.)

سلام
نتیجه:
داماد به اختیار خود بعضی وسایل جهیزیه رو میخره
ممنون از نظرتون

نرگس چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 07:33 ب.ظ

ترم پایینی عزیز که البته فکر میکنم سال پایینی مینوشتید مناسب تر بود مثال گل فروشی ای رو که زدید به نظرم بدترین مثاله چون شما میگید گل فروش برا گلاش زحمت میکشه و اخر کار مزدی رو به عنوان زحمات کار و خرید گلها به گل فروش میدیم اما بگید در مقوله ازدواج اصلا مگه خرید و فروشی در کار هست یا اون مبلغ کم مگه جواب زحماتی هست که مادر تمام عمر و جونیش رو به پای فرزندش میذاره!!!!!!!!
ثانیا گفتید رسم شیر بها خیلی قشنگه چون مثل یه هدیه س که برا زحمات مادر پیشکش میشه به من بگید ایا مادر از اون هدیه تنها بهره میبره یا اصلا شما دیدید جایی برا هدیه چک و چونه و گیس و گیس کشی بشه!!!!!!
این هدیه برا مادر میتونه تا این اندازه جنبه ی مادی پیدا نکنه....

سلام
به نکات خوبی اشاره کردید ما هم منتظر جواب آقا یا خانم ترم پایینی هستیم
ممنون از نظرتون

ترم پایینی یا سال پایینی پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 06:29 ب.ظ

اولا من منظورم این نبود که دختر نمیخواد زیر یه سقف با پسر زندگی کنه من گفتم که تو فرهنگ ما ایرانی ها رسمه که پسر اول قدم پیش میزاره واز دختر خواستگاری میکنه.
دوما قصدم از تشبیه دختر به گل این نبود که به دختر مثل یه کالا نگاه کنیم من دخترو به گل تشبیه کردم چون هردو حساس ولطیفن وکافیه باغبان یه لحظه از گل غافل باشه گل خیلی زود پژمرده میشه دختر هم مثل گل به حمایت ومراقبت خانواده اش نیاز داره لابد تو نتیجه گیری هاتون میگید من گفتم که دخترا ضعیفن که نیاز به مراقبت دارن.نخیر؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!من همچین حرفی نزدم هر کسی به حمایت خانواده نیاز داره ودخترا بخاطر روح لطیفی که دارن باید در برابر جامعه خشن ومرد سالار حمایت بشن.لابد باز تو نتیجه گیری هاتون میگید من گفتم که زنا نمیتونن تو جامعه حضور داشته باشن ویا اینکه مردا جامعه رو تصاحب کردن.نخیر؟؟؟؟/!!!!!واقعیت جامعه ما اینجوریه واگه بخواید تکذیبش کنید واقعا مضحکه ونشون میده که شما تو جامعه ما زندگی نمیکنید.
سوما من اینو قبول ندارم که پسر قصد داره بعد ازدواج دختر رو تصاحب کنه. ولی اینو قبول دارم که بعد ازدواج مسئولیت هایی بعنوان همسر وبعدش هم بعنوان مادر رو دوش دختر قرار میگیره که با توجه به این مسئولیت هایی که دختر پذیرفته بعد ازدواج نوع رابطه اش با خانواده اش کاملا فرق خواهد کرد.
اما در جواب این دوست عزیز
من باهر اسمی که نظر بزارم فکر نکنم فرق چندانی به حال شما داشته باشه.
شهر شمارو نمیدونم ولی تو شهر ما کسی سر شیربها چک وچونه نمیزنه وگیس وگیس کشون راه نمیندازه وشیربها به معنی واقعیش یه هدیه به مادر عروس محسوب میشه.
اما در مورد خرید وفروشی که گفتید من قبلا هم توضیح دادم که قصدم از تشبیه دختر به گل چی بوده .در واقع با این مثالم میخواستم شمارو متوجه نکته ای بکنم که فکر میکردم اونقدر باهوش باشید که بتونید نکته شو بگیرید ولی با این برداشت هایی که کردید نشون دادید چندان هم باهوش نیستید.

سلام
ممنونم که نظر دادید
اگه دلتون خنک نمیشه بیاید بزنید
من به نظر شما احترام میذارم و نه نتیجه گیری میکنم ونه سوال میپرسم
واز سوال پرسیدنم هم منظوری ندارم چون این سوالارو از دیگران هم پرسیدم وشما اولین شخص نیستید.
در ضمن خانم ها خیلی هم قوی هستن و با این حال جامعه مرد سالاری داریم.
هرکس برای خودش نظری داره و باید بهش احترام گذاشت.

ترم پایینی یا سال پایینی پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:12 ب.ظ

اگه بزاری کتکت بزنم که خیلی دلم خنک میشه.
شوخی کردم
من فقط جواب سوالاتو دادم اگه سوال دیگه ای داری بپرس.(البته اگه جراتشو داری)
ممنون بابت مطلبی که زدی جالب بود.
تنک یو مستر بلندی

سلام
نه ما جسارت نمیکنیم سوالی از جنابعالی بپرسیم
ممنون که نظر گذاشتید اگه شما وبعضی دوستان نظر موافق با شیربها نمیذاشتید مطلب خسته کننده میشد.

نسترن جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:23 ق.ظ

جی شد؟جی شد؟یه 2 ترم بایینی تنها بیدا کردید؟
از آقای بلندی معذرت میخوام اما میشه از این همکلاسیه عزیز بخوام که بعضی از این سنتهای ازدواجی که قشنک ازشون یاد میکننو نام ببرن؟حتمأ جهیزیه؟شیربها؟...
اینا یه روزی قشنک بودن!تو زمونه ای که خیلی از خانواده ها دارن با یه حقوق متوسط سر میکنن،اینکه بخوان اثاث یه زندکی جدیدو فراهم کنن،کجاش قشنکه؟ اصلأ تو زمونه ای که خیلی از آقایون هنر کنن هزینه ی اجاره و رهن یه خونه رو فراهم کنن،جه معنی داره که خانواده ی دختر جهیزیه تهیه کنه؟بس خانواده ی بسر جی کار کنه؟میبینید هر جور حساب کنیم یه جیزی اشکال داره!
یا به قول دوست عزیزم این قشنکه که سر شیربها دعوا بشه؟که به نظر من اصلأ بحث در موردش هم مسخره اس و هم به ازدواج ظاهری معامله وار میده!
من نمیدونم جرا این دید عوض نمیشه که بابا وقتی 2 نفر میخوان برن زیر یه سقف نباید سر جیزای مادی جک و جونه بزنن!
من با مهریه و نفقه و طلاق وجهیزیه و... مشکل دارم!برا همشونم دلیل دارم و نمونه ی عینی شو دیدم!جالب اینجاس که به تازکی زنی رو دیدم که اکر این سنتها و این فرهنک های قشنک نبود شاید اون 3 بار اقدام به خودکشی نمیکرد!
اینا روشن فکریه؟نه اینا واقعیتای جامعه اس!فقط خوبه بهتر ببینیم!

سلام
یه جورایی حرف میزنید که انگار من ترم بالایی شما هستم
نه اتفاقا یه سال بالایی و یه سال پایینی یه سال پایینی رو تنها گیر آوردیم.
من با نظر شما مخالفم به نظرم هرچی نباشه ،حتما باید مهریه باشه و دلیل هم دارم که اگه خواستید میگم.
تو کشورهای اروپایی هم که مهریه نیست، عوضش زن و شوهر موقع جدایی همه اموال خود رو جمع میکنن وبعد نصفش میکنن یا باید اینجوری شه یا باید مهریه تعیین بشه.
با نفقه هم کاملا مخالفم و برای این کارم هم دلیل دارم. اتفاقا میخواستم بجای شیربها درمورد نفقه مطلب بذارم.
جهیزیه هم اگه باشه یا نباشه زیاد مهم نیست.اگه باشه زن و شوهر باهم در رفاه هستن واگه نباشه هم باهم ندارن و باهم زندگیو میسازن.
و اینو بگم که بحث درمورد یه مطلب خیلی هم خوبه چه این مطلب شیربها باشه چه مسائل بسیار مهمی باشه و اصلا مسخره به نظر نمیاد چون تا دلیل انجام دادن یا انجام ندادن کاریو ندونیم جاهلانه اون کارو انجام میدیم یا انجامش نمیدیم.
روشن فکری این نیست که کاریو انجام ندیم چون سنت قدیمی هاست روشن فکری اینه که کارهامونو با دلیل انجام بدیم
منم موافقم که سر پول و تعیین مهریه و شیربها و.... نباید چونه زد.
ممنون از نظرتون

نسترن جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:31 ق.ظ

جی شد؟جی شد؟یه 2 ترم بایینی تنها بیدا کردید؟
از آقای بلندی معذرت میخوام اما میشه از این همکلاسیه عزیز بخوام که بعضی از این سنتهای ازدواجی که قشنک ازشون یاد میکننو نام ببرن؟حتمأ جهیزیه؟شیربها؟...
اینا یه روزی قشنک بودن!تو زمونه ای که خیلی از خانواده ها دارن با یه حقوق متوسط سر میکنن،اینکه بخوان اثاث یه زندکی جدیدو فراهم کنن،کجاش قشنکه؟ اصلأ تو زمونه ای که خیلی از آقایون هنر کنن هزینه ی اجاره و رهن یه خونه رو فراهم کنن،جه معنی داره که خانواده ی دختر جهیزیه تهیه کنه؟بس خانواده ی بسر جی کار کنه؟میبینید هر جور حساب کنیم یه جیزی اشکال داره!
یا به قول دوست عزیزم این قشنکه که سر شیربها دعوا بشه؟که به نظر من اصلأ بحث در موردش هم مسخره اس و هم به ازدواج ظاهری معامله وار میده!
من نمیدونم جرا این دید عوض نمیشه که وقتی 2 نفر میخوان برن زیر یه سقف نباید سر جیزای مادی جک و جونه بزنن!
من با مهریه و نفقه و طلاق وجهیزیه و... مشکل دارم!برا همشونم دلیل دارم و نمونه ی عینی شو دیدم!جالب اینجاس که به تازکی زنی رو دیدم که اکر این سنتها و این فرهنک های قشنک نبود شاید اون 3 بار اقدام به خودکشی نمیکرد!
اینا روشن فکریه؟نه اینا واقعیتای جامعه اس!فقط خوبه بهتر ببینیم!

سلام
یه جورایی حرف میزنید که انگار من ترم بالایی شما هستم
نه اتفاقا یه سال بالایی و یه سال پایینی یه سال پایینی رو تنها گیر آوردیم.
من با نظر شما مخالفم به نظرم هرچی نباشه ،حتما باید مهریه باشه و دلیل هم دارم که اگه خواستید میگم.
تو کشورهای اروپایی هم که مهریه نیست، عوضش زن و شوهر موقع جدایی همه اموال خود رو جمع میکنن وبعد نصفش میکنن یا باید اینجوری شه یا باید مهریه تعیین بشه.
با نفقه هم کاملا مخالفم و برای این کارم هم دلیل دارم. اتفاقا میخواستم بجای شیربها درمورد نفقه مطلب بذارم.
جهیزیه هم اگه باشه یا نباشه زیاد مهم نیست.اگه باشه زن و شوهر باهم در رفاه هستن واگه نباشه هم باهم ندارن و باهم زندگیو میسازن.
و اینو بگم که بحث درمورد یه مطلب خیلی هم خوبه چه این مطلب شیربها باشه چه مسائل بسیار مهمی باشه و اصلا مسخره به نظر نمیاد چون تا دلیل انجام دادن یا انجام ندادن کاریو ندونیم جاهلانه اون کارو انجام میدیم یا انجامش نمیدیم.
روشن فکری این نیست که کاریو انجام ندیم چون سنت قدیمی هاست روشن فکری اینه که کارهامونو با دلیل انجام بدیم
منم موافقم که سر پول و تعیین مهریه و شیربها و.... نباید چونه زد.
ممنون از نظرتون

محمد ج معین شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:09 ق.ظ

سلام..سلام....تو رو خدا بلند نشیدااا..بفرمایید اصلا راضی نیستیم به زحمت بیفتید....
حالتون خوبه؟؟ دلتون برا من که تنگ نشده؟؟
آخی..بمیرم ...منم دلم براتون اندازه اشک مورچه شده...
خب نظرات جالبی دارین میزارین...ولی من یه چی بگم.....
آجی های مهربون و گلم و دادا های عزیز و منگلم!!!
(شوخی کردم دادا ها...ناراحن نشین هااااااااا)
ناراحن که نشیدید!!!
خب...منم در مورد مهریه حرف دارم.............بخدا مهریه سنگین خیلی کمر شکنه..من الان هم کار دارم و هم خونه همشم از خودم شاید باور نکنید ولی من با اینکه جوونم ولی شرایط ازدواج رو دارم....یه پراید درب و داغونم باهام جمع میشه..ولی از ترس مهریه دارم فهعلا از ازدواج دوری میکنم...
چرا دخترا اینقده مهریه سنگین میزارن؟؟؟بخدا اگه کمتر باشه زندگی بهتره..اصلا دقت کردین هر وقت اجبار در کاره ُ آدم لجش میگیره و لج بازی میکنه..زندگی رو اجباری و لجبازی نکنیم...........
(چقده حرفای روشن فکرانه وزدم!!!!)

سلام
دل ما هم براتون تنگ شده بود خوب شد اومدید.
به هر حال بگردید کسیو پیدا کنید که مهریه کم بگیره. این روزا دختری هم پیدا میشه که مهریه کم بگیره ولی بحث ما در مورد مهریه نیست.
به همین خاطر من نتیجه گیری نمیکنم.
شاید شما خودتون لجباز باشید و اینجوری فکر کنید.
اجباری در کار نیست کسی که دخترشو به زور به شما نمیده.
شما خودتون دختر داشته باشید این کارو میکنید؟البته اگه شما به زور بخواهید کسیو بگیرید که این مسئله جداست و فرق میکنه. اون وقتم باید همه چیو تحمل کنید. که مهریه سنگین یکیشه.
به نظرم همه چیز در حد اعتدال باشه بهتره یعنی نه کم باشه نه بیشتر.
ممنون از نظرتون

اهوازی چهارشنبه 13 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 01:56 ب.ظ

اتفاقی سر از وبتون دراوردمُ اما چون تو نظراتتون اسم اهواز اومد دیدم واجب شد نظر بدم. تو اهواز کی گفته خانواده عروس جهازیه نمیده اتفاقا باید از شیر مرغ تا جون آدمیزادم بده تازه شیربها هم نمیگیرن البته اهوازیا قومیتهای مختلفی دارند که همشون مث هم نیستند فک کنم عربا جهاز نمیدن.بختیاریا هم شیربها میگرن.البته من که جز هیچکدوم نیستم . اینارو گفتم اطلاعاتتون بره بالا

سلام
ممنون که مارو از گمراهی نجاتیدید.
قابل توجه خانم سجادی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد